Péntek Enikő – Budapest 13. kerület

Péntek Enikő vagyok, kétgyermekes anyuka, közgazdász, edző, a ZONA Brand tulajdonosa, a ZONA edzés megálmodója. A ZONA gyökerei 2010-re nyúlnak vissza, amikor is a kismama, majd baba-mama edzéseimen megerősödött “anyukáim” keményebb, hatékonyabb edzést kértek tőlem. Én akkor már javában – a korábban Liverpoolban tanult – intervall és funkcionális elemekre építettem otthoni edzéseimet, gondoltam, miért is ne mutatnám meg másoknak is ezt a szuperhatékony, gyors eredményeket hozó, testre-lélekre pozitívan ható edzésformát. A ZONA aztán szépen kiforrta magát, hatékonysága évről-évre nőtt, az edzésformára épülő közösség pedig pár év alatt százezres nagyságrendű lett.

Budapesten, a 13. kerület Tutaj utca 7-es szám alatt, a Pannónia Általános Iskola tornacsarnokában tartom ZONA edzéseimet minden hétfőn 18-19 óráig!

INFORMÁCIÓK A HÉTINDÍTÓ BUDAPESTI ZONA EDZÉSEKRŐL>>

Mi az a ZONA edzés?

A ZONA edzés kihívás, öröm, tiszta hatékonyság. Saját edzésmódszerem, amely intervall és funkcionális erősítő elemek meghatározott kombinációján alapul. Az összetartó, motiváló ZONA közösségnek köszönhetően igazi mozgalommá vált. 6 év alatt 20 Zóna DVD-t, több ingyenesen elérhető teljes hosszúságú videót (17 fellépés videó) és több, mint 100 kisvideót tettem közzé a zonaedzes.hu weboldalon.

Az edzéseim blokkokra (általában 10 perces) épülnek. Maga a ZONA elnevezés a testzónáinkra (testrészek, izomcsoportok) utal. Egy-egy blokkban két fő izomcsoportot dolgoztatunk felváltva, ami a helyes kivitelezés és a hatékonyság szempontjából is pozitív. Mire az egyik izom kifáradna terhelésben, átváltunk a másikra, így az első kicsit pihenhet. Majd újra váltunk. Ez a váltakoztatás segít, hogy az egész edzés során mindkét izom max intenzitással dolgozhasson. Ezáltal azt is kivédhetjük, hogy az izmok kifáradása miatt ízületből, helytelenül (izom helyett ízületből) végezzük a gyakorlatot. NAGYON FONTOS! Nem elnyűni kell az izmokat, hanem megfelelő ingert adva fejleszteni azokat. Ehhez rövid, robbanékony, intenzív blokkokra van szükség.

Az edzéseket szívesen csinálom intervall, Tabata, köredzés, kombó, időZóna (time challenge), stop-zóna, piramis, egypercesek rendszerében, de folyamatosan bővítem a repertoárt, ahogy a gyakorlatok körét is, hiszen csak az az edzés tud hosszú távú, látványos fejlődést hozni, amely újra és újra kihívások elé állítja a testet.

A ZONA tehát más jelentést is hordoz. A siker, az eredmény a komfort-zónánkon túl vár ránk. A rövid edzések és a gyors fejlődés azt kívánja, hogy találkozz ezzel a zónával, ezzel a határral minden edzésed során és feszegesd, told ki azt. Mindig egy picikét, a gyakorlatok helyes kivitelezését és a fokozatosság elvét betartva. A ZONA nem kínzás, hanem öröm. A test hatékony “edzés-játéka”. Öröm, mert mind testileg, mind mentálisan fejleszt. Öröm, mert azzal, hogy egy kicsit mindig legyőzzük önmagunkat, erősítjük az önbecsülésünket. A ZONA kihozza a testedből a maximumot. Megtanít “szárnyalni”.

Az egyes ZONA DVD-k videó bemutatóját itt tudod megnézni>>

Milyen elemekre épül a ZONA?

HIIT (nagy intenzitású intervall edzés)
A Zóna edzés alapja az intervall. Ez egy gyors váltakozó intenzitású kardió mozgásforma. A leghatékonyabb zsírégető edzés. Aktív és pihenőszakaszok váltják egymást, fölpörgetjük az anyagcserét, aztán leesik a pulzus, majd megint pörgünk, aztán újra pihenünk. A munkát teljes erőbedobással kell csinálni, amikor már nem bírnánk tovább, jön a megállás, aztán pedig kezdődik minden elölről, több körön keresztül, meghatározott ideig. A rövid idő és a gyakori tempóváltások miatt nem unalmas. Serkenti az anyagcserét, ráadásul a mozgás után (akár 36 órán keresztül!) is ég még a zsír. Ez az utóégető hatás (EPOC). Hatásos alakformáló is, az izmokat is építi. Az is nagy előnye, hogy felkészít “az életre”, a stresszhelyzetekre való reagálásra, a ciklikusan változó intenzitás olyan, mint egy érzelmi hullámvasút. Az egyik pillanatban minden rendben, aztán lecsap a stressz, amely hasonló reakciókkal – hirtelen megemelkedett pulzusszám, oxigénhiány, izzadás – jár, mint az ilyen edzés, viszont ezeket a testmozgás levezeti, tehát nem ártanak.

Funkcionális edzés
A funkcionális gyakorlatok természetes mozgásformákat utánoznak, szinte a test összes izomzatát bevonják a munkába. Izmosabbá tesz, nagyon jó erőfejlesztő. Leggyakrabban a saját testsúlyos erősítő vagy statikus (pl. plank) gyakorlatok. A törzsizmoktól (core) igényli a legtöbb munkát, ezért a funkcionális edzés hasznos “mellékhatásaként” mindig erősödik a hasizom, a hátizmok. Egészségügyi rehabilitációs célra is alkalmazzák, vagyis nehézsége ellenére is pozitív, fejlesztő hatással bír a szervezet egészére.zona edzes

Milyen típusú ZONA edzések vannak?

Intenzitás szerint 3 fő irányvonal létezik: ZONA Light, ZONA Basic és ZONA Max.

1. ZONA Light alacsony intenzitású, kezdők, nagyobb túlsúllyal indítók és kismamák is bátran választhatják. A ZONA Light DVD-t itt találod>>

2. ZONA Basic közepes intenzitású, ízületkímélő, core-fókuszos és igen hatékony. Nincsen benne olyan elem, ami túlságosan megterhelő, kivitelezhetetlen lenne. Azoknak ajánlom, akik szeretik a kemény, de végigcsinálható örömedzéseket. ZONA Basic 1 DVD>>  ZONA Basic 2 DVD>>

3. ZONA MAX egy teljesen más vonal. Hatalmas kihívás még a haladóknak is. Viszont olyan gyors és olyan látványos fejlődést ígér, annyira magával ragadó, hogy aki elkezdi, biztosan rákap az ízére. 🙂 A ZONA DVD-k nagy részét a MAX karegóriába sorolnám. Talán a MAX2, a MAX3 és az IdőZONA2 a “legmaxosabb, ha szereted a kihívást, ezeket imádni fogod! 🙂

Aztán vannak még finomabb ZONA stílusok, amelyek az edzések felépítésére utalnak. Ilyenek például az IdőZóna, az 1percesek, a kombó, a ZONA Flow, a ZONA 2nd, a Jump ZONA vagy a Stop ZONA. A zonawebshop.hu kínálatában jelenleg 19 ZONA DVD + kismama, baba-mama és ZONA Kid DVD található, mind más stílusban és gyakorlatokkal.

Kinek való a ZONA edzés?

Azok szeretnek zónázni, akik gyorsan akarnak eredményeket elérni. Azért ilyen nagy a sikere, mert bár abba a 20-30 percbe mindent bele kell adni, azzal jóval nagyobb eredményt lehet elérni, mint egy óra közepes, állandó intenzitású edzéssel. A Zónázók (fiatalabb és érettebb nők és férfiak egyaránt!) szeretik a kihívást, amit a kemény gyakorlatok jelentenek, szeretik érezni az adrenalint és mindent, ami ezzel jár. Céljuk nem a sovány, hanem a szálkásan izmos, sportos, formás test. Nagy súlyfelesleggel rendelkezőknek, tornával éppen ismerkedőknek a Zóna edzés lefojtott változatát, a Zóna Light-ot ajánlom, és innen lehet fejlődni, építkezni. A következő lépcsőfok a ZONA Basic, ami már egy kiforrottabb kezdő/haladó edzésanyag. Ezt követik a különböző ZONA stílusokat felvonultató, bámulatos hatékonyságú ZONA MAX edzésprogramok.

“Helyesen, intenzíven, örömmel” – a mottó

Csak így érdemes, ugyanis, ha nem jól végezzük a gyakorlatot, jobb esetben nem használ, de árthat is. A Zónázók nagy része ügyes, kitartó. Szerencsére nem azt az eredményt tartják fontosnak, hogy hány kilót fogytak, hanem, hogy mennyit formálódtak, hány nadrágmérettel lettek kisebbek. Az izom ugyanis nehezebb, mint a zsír, így a testsúly nem feltétlenül csökken, hanem átalakul a test: zsírt veszít, izmot épít.

És ha nincs eredmény?

Mindig oka van, ha nincs változás és mindig van változás, ha jól csináljuk! Ha a zónát becsülettel csinálod és nincs eredmény, általában a táplálkozással vannak gondok, bizony arra is oda kell figyelni, mindig, akármilyen sportot űzünk is, sok fehérjét kell enni, hogy tudjon izom épülni, a szénhidrát és a zsír pedig kevesebb legyen, az is szétosztva, napjában több, pici adagra. Az is lehet, hogy az edzésben az intenzitás nem megfelelő, ha nem teljes mozgástartományban ugrunk például, nem lesz annyira intenzív, nem viszi fel annyira a pulzust, nem lesz olyan hatékony. Tudni kell, hogy közepes intenzitással nem ugyanaz az eredmény, mint teljes erőbedobással. Feszegetnünk kell a határainkat. Az egészséges szervezet ezt elbírja, sőt jót tesz neki, fejleszti, erősödik, ahogy az ember önbecsülése is. Az öröm pedig a legnagyobb motiváció, az a jó, ha várjuk az edzést.

Ha kíváncsi vagy, milyen sikereket értek el eddig a Zónázók, szemezgess a sikerszorik között!

Ha pedig budapesti vagy, nagyon sok szeretettel és a legszuperebb csapattal várlak hétindító, “élő” ZONA edzéseimen!

ZONA edzők vidéken is

A ZONA az évek során igazi branddé nőtte ki magát. A ZONA edzés és edzőruha kategóriák védjegy oltalom alatt állnak. Csal az általam feljogosított edzők tarthatnak ZONA edzést. És én el is indultam ezen az úton. ZONA edzők köre egyre bővül. Jelenleg 17-en vagyunk. Küldetésemnek érzem, hogy szakmailag és emberileg is jó, értékes, motiváló edzőkkel lássam el a vidéki városokat is, hogy a ZONA mindenhol elérhető legyen élőben is, ne csak Budapesten.

A hivatalos vidéki ZONA edzőkről itt tudhatsz meg többet>>

ZONA edzőruhák

Nő vagyok, naná, hogy érdekel a divat! 🙂 A sportruháknál, azt gondolom, a kényelem és a minőség alap, ezen felül kifejezetten szeretem az extravagáns edzőruhákat. Ezért is született meg a ZONA edző- és futóruha brand, amely félévente (tavasz-nyár és ősz-tél) új Basic és Deluxe kollekcióval bővül. A ZONA edzőruhákat itt nézegetheted meg>>

Olvasgasd örömmel a zonaedzes.hu-t, iratkozz fel az ingyenes edzéstervre és gyere el a motiváló, lelkesítő ZONA turnékra, táborokba, nagyobb sportrendezvényekre! Találkozzunk minél több helyen, sokszorozzuk meg az energiánkat, töltődjük fel, motiváljuk, húzzuk egymást!

“A ZONA függőséget okoz. Az egyik legegészségesebb, legédesebb “drog”. Pozitív hatással van az életed minden területére. Irányt mutat és hagyja, hogy kibontakozz. Emberileg, lelkileg, fizikailag is épít, kitartóvá, erőssé, energikussá tesz. Önbizalmas és tartást ad. Baráti, sportos, motiváló közösségével körülölel.”

Nagy szeretettel köszöntelek a Zónázók táborában!

Enikő

Back