Reggel vagy este eddzek?

Reggel vagy este eddzek?

Bár a fő kérdés nem az, hogy mikor edünk, hanem, hogy mit és milyen intenzitással és gyakorisággal, azért a megfelelő időzítéssel is növelhetünk kicsit a hatékonyságon. Sokunknál a napirend és a bioritmus határozza meg. Főiskolás koromban megkérdőjelezhetetlen volt az esti edzés és dolgozó nőként is meghagytam ezt a szokásom. Így volt kényelmes, hiszen az estéim voltak szabadok. Gyermekeim mellett kaptam rá a reggeli edzés ízére és ennek két oka volt. Koránkelő kisfiam, aki megtanított okosan beosztani és kihasználni a reggeleket (inkább hajnalokat), hogy aztán a miénk lehessen a világ a nap hátralévő részében. A másik ok pedig, hogy a két kicsi estére úgy “leszívott”, hogy sokkal kevesebb energiám maradt volna az edzésre.

Elkezdtem tehát reggelente egy alapos bemelegítés után kisfiamat, majd kislányomat is bevonva tornázni. És egyre jobban élveztem. A reggeli sport egész nap éreztette hatását. Ott volt az a biztos tudat, hogy akárhogy alakul is a napom, már tettem valamit az egészségemért, fittségemért. Jó érzés ez, ezért nem is tudtam lemondani róla. Egyébként is imádom a reggeli rituálékat, ennek ma már a kiadós edzés is a részét képezi. 🙂 A kiadós nem azt jelenti, hogy órákat edzem. Többnyire csak 30-40 percet, de azt intenzíven. Akkor érzem csak igazán a reggeli edzés pozitívumait, ha abba kardió elemeket is beleszövök. Egy kardió-erősítő intervallum edzés igazi energialöketet ad a napra, de ugyanezt átélheted egy reggeli futás során is. A nap bármely szakában végzett edzés hatásos és nagyon egészséges, mégsem bírom ki, hogy ne osszam meg veled azt a sor fiziológiai és lelki tényezőt, amely a reggeli edzés mellett szól.

Érvek a reggeli edzés mellett

  • Glikogén készleteid kimerülnek az éjjel, alacsony glikogénszint mellett pedig erőteljesebb a zsírégetés. Ha a fogyás/szálkásodás a célod, a reggeli edzés előtt csak kevés szénhidrátot fogyassz (pl. 1 banán, egy kis adag zabkása), hogy tested kénytelen legyen a zsírraktárakból szerezni az energiát. Edzés után – felgyorsult anyagcserével – már mehet a szénhidrát, hiszen az szükséges a test harmonikus, energikus működéséhez.
  • A táplálkozással indul be az inzulin termelés, a magas inzulin szint pedig fokozza zsírraktározást. Reggel az inzulin szint még alacsonyabb, így a zsírégetés hatékonyabb.
  • A vér glükóz tartalma is alacsony még reggel, és ez is jótékonyan befolyásolja a zsírégetést.
  • Ha reggel intenzív kardió edzést végzel, anyagcseréd nagyon felpörög és a zsírégetés edzés után is folytatódik. Ha este edzel, az edzés utáni zsírégetés elmarad, hiszen alváskor a szervezet takaréklángra kapcsol, az anyagcsere is lelassul ilyenkor.
  • A korai órákban végzett edzés egész napra ellát a “megcsináltam” érzéssel. A tudat, hogy elvégezted aznapi edzésedet magabiztossággal és elégedettséggel tölt el. Ez az egész napos jókedv pedig könnyen sodorhat egy délutáni, örömből fakadó, spontán edzésbe. 🙂
  • A reggeli torna a tökéletes és koffeinmentes ébresztő. Segíti természetes bioritmusod kialakulását. Tested tudni fogja, hogy mikor van ébresztő, ritkábbak lesznek a “nem tudok kikelni az ágyból” morgások. 🙂
  • Az esti edzés felspannol, nehézséget jelenthet utána lecsillapodni, megálljt parancsolni a lábnak. A reggeli edzés viszont biztosan nem akadályozza az esti nyugodt, pihentető alvást.
  • Az étvágy szabályzásában is segít a korai edzés.
  • Az estére hagyott edzés gyakrabban marad el, hiszen egy fárasztó nap után hajlamosabbak vagyunk azt mondani: “ma már nem edzem, majd holnap bepótolom”.
  • Nem utolsó sorban, a reggeli torna testileg és lelkileg is “rákészít” a napra, segíti a stressztűrést és türelmed megőrzését. 🙂

A fenti érvek megfontolandóak, mégis azt tanácsolom, hogy edzésidőd meghatározásánál az ésszerűség vezéreljen. Ha délelőtt dolgozol vagy tanulsz és az egész délutánod szabad, akkor tedd csak későbbre az edzést. Ha nem tudsz gyermekeddel együtt edzeni, akkor oldd meg a tornát az alvásidejében. Ha a koránkelés gondolatától is borsózik a hátad, ne erőltesd! Akkor eddz, amikor neked kényelmes és jól esik.

Previous post
ZONA MAX - Fitbalance 2016
Next post
Zona MAX - FittAréna 2015

1 Comment

  1. You always do the right thing. God Bless you.
    Thank you

Leave a reply

Back
SHARE

Reggel vagy este eddzek?

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás