ZONA edzők világa 2. – Takács-Karancsi Dorka

ZONA edzők világa 2. – Takács-Karancsi Dorka

Itt a “ZONA edzők világa” sorozat 2. része, amelyben debreceni-békéscsabai ZONA edzőmet, Takács-Karancsi Dorkát mutatom be neked.

A “ZONA edzők világa” sorozat célja, hogy egy kicsit közelebb kerülhess a ZONA edzőkhöz, beleláss a mindennapjainkba, a szokásainkba. Mivel mind mások vagyunk és nincs két ember, akire ugyanaz a séma (étrend, edzésterv) passzolna, azt gondolom nem csak frissítő lesz ez a sokszínűség, hanem hasznos is. “Vedd ki belőlünk” azt, ami számodra követhető, amivel te azonosulni tudsz. 

TAKÁCS-KARANCSI DORKATA.

Néhány mondat rólam…
Akik egy kicsit is ismernek, tudják, hogy elszánt, kitartó és (általában :D) fegyelmezett, maximalista vagyok, és ez igaz rám mind az edzés, munka, táplálkozás, valamint a magánélet terén is. Szeretek – legjobb tudásom szerint – mindenhol és mindenben 100%-ot nyújtani, ami persze nem mindig lehetséges, de törekszem rá. Edzéseken (az adott állapomhoz mérten) igyekszem 120%-ot kihozni magamból, imádom feszegetni a határaimat és átlépni őket. Hiszem, hogy ez a fejlődés kulcsa.

Edzésrutin
Egy héten többnyire 6 napot edzem, a vasárnapot igyekszem meghagyni pihenőnapnak, ami sokszor elég nehezen megy. 🙂
A heti két ZONA edzés (hétfő este-Debrecen, szerda este-Békéscsaba) mellett heti 3x van csoportos Intervall edzésem (kedd reggel, csütörtök este, szombat reggel). Hétköznapokon napközben (8-16-ig) TRX és személyi edzéseket tartok. Ezeken felül sokszor már csak pénteken jut időm otthon, egyedül vagy a kislányommal tornázni. Ilyenkor többnyire gyors és intenzív súlyzós erősítő edzést végzek, pici kardióval. Ha nagyon nem bírok az energiáimmal, vasárnap is edzem egy nagyon rövidet, és/vagy nyújtok egyet. Jó időben néha egy kis futást is beiktatok, és persze szabadtéri programokat (séta, biciklizés, kirándulás) a kislányommal és a családommal.
Az edzések időpontjainak kérdésében nem tudok dönteni. Az éhgyomri edzések egész napra feltöltenek, egy délelőtti edzés mindig energikusan megy, a délutáni erőt ad a nap hátralévő részére, az esti pedig gyönyörűen lezárja a napot, levezeti a feszültséget és jót alszom utána. Mindig imádom! 😀

Pihenőidő
Az alvásidőm kb. 6-7 órára korlátozódik. Legkésőbb fél 6-kor ébreszt az órám. Igazából kelhetnék kicsit később is, de minden reggel szükségem van arra, hogy kicsit magamra figyeljek, csendben, egyedül legyek, nyugodtan elvégezzem a reggeli kis rituálémat. Az az “én időm”. Ha tehetem, azért vasárnap tovább alszom. Mint azt már fentebb írtam, az a pihenőnapom, amit azért szeretek aktívan tölteni. Nem vagyok az a passzív típus, aki az ágyban heverészik, és anyaként nem is tehetem. 🙂
Meg kellett tanulnom pihenni. Vagyis még mindig csak tanulom, szinte ráerőltetem magam. Tudom, hogy kell, de sokszor olyan nehéz leállni. Biztos ismered ezt az érzést. 🙂

Étkezés
A táplálkozásomra is jellemző a következetesség. Körülbelül 15 éve kezdtem tudatosan megválogatni, mit, mikor eszem. Azért visszagondolva kezdetben nekem is voltak elég vicces próbálkozásaim diéta és egészséges életmód címszó alatt. 😀 Ahogy teltek az évek, egyre jobban beleástam magam a témába, kipróbáltam ezt-azt, figyeltem magam, a testem reakcióit, változásait. Sok évbe telt kitapasztalnom, mi a jó nekem, de úgy érzem, látom, jó úton járok.
Nagyon sokan fordulnak hozzám tanácsért, étrendért, de általában mindenkinek ugyanazt mondom (az alap diétával és életmódváltással kapcsolatos dolgok mellett). Mindenki más. Ki kell tapasztalni, hogy Neked mi a jó, mire hogyan reagálsz, hogyan és mivel működsz jól, mitől leszel energikus és mi húz le. Minden egyénfüggő.
Magammal szemben nagyon szigorú vagyok. Nem fogyasztok glutén-, laktóz- és cukortartalmú ételeket, és ehhez az év minden napján tartom magam. Nincsenek “csaló napok”, kilengések. Azt vallom, hogy az a pillanatnyi élvezet, amit pl. egy szelet hagyományos süti vagy pizza okoz, nem ér annyit, hogy mondjuk az aznapi kemény edzésmunkámat “elrontsam” vele, vagy hasgörcstől és puffadástól szenvedjek miatta. Inkább mindig olyat adok a testemnek, amiről tudom, hogy jó neki, tápláló és egészséges. Ez én vagyok, nekem így jó, eszerint élek, de soha senkinek nem javaslom, hogy követendő példaként tekintsen rám!

Naponta 5-6x eszem. Nem számolok kalóriát, nem méricskélek, csak érzésre megy minden. Az arányokra, a szervezetem adott igényeire, az alapanyagok minőségére figyelek. Fontos számomra, hogy friss zöldségekből és gyümölcsökből minél többet, feldolgozott élelmiszerekből pedig minél kevesebbet fogyasszak.

Ébredés után megiszom egy nagy pohár langyos, citromos vizet, beveszem a vitaminokat, bőségesen megreggelizem és iszom egy jó nagy bögre kókusztejes kávét. Borzasztóan édesszájú vagyok, ezért mindig valami édeset készítek reggelire:
– mikrós sütit
– házi, mindenmentes sütit/péksütit
– vegán palacsintát (ez az új mániám :D)
– smoothie-t
– nyers sütit, stb.
Tízóraira csak gyorsan bekapok pár falatot:
– egy kis olajos magvat
– pár szem datolyát
– kölesgolyót
– banánt
– almát, répát
– zöld turmixot
Ebédre általában valamilyen gyors és egyszerű fogást készítek hússal/hallal vagy anélkül. Pl.:
– pesztós tésztát (kölestésztával/cukkini tésztával/répa tésztával)
– sült húst párolt zöldséggel/friss salátával
– tartalmas zöldséglevest/krémlevest
– vegyes sült zöldségeket
– házi pizzát
– házi tortillát (hússal/hallal és zöldségekkel töltve) stb.
Ebéd után mindig eszem desszertet és iszom egy kávét. Nekem így teljes. 😉 Pl.:
– reggelről maradt sütit/palacsintát
– avokádós csokikrémet
– chia pudingot
– pár kocka cukormentes étcsokit, stb.
Gyakran előfordul, hogy a desszert+kávé kombóm idő hiánya miatt uzsonnára tolódik. Hétfőn és szerdán olyankor már úton vagyok, ezért igyekszem autóban is gond nélkül fogyasztható dolgokat pakolni:
– olajos magvak pár szem datolyával
– kölesgolyó
– répa, alma, zellerszár, stb.
Vacsorára általában valami könnyűt eszem:
– friss salátát simán/hússal/tonhallal
– tojást sok zöldséggel.
És ha még van időm, kedvem, esetleg nem laktam jól, a napom édes lezárása egy bögre kókusztejes kakaó. 🙂

A folyadékfogyasztásra is nagyon figyelek, és igényli is a szervezetem. Naponta kb. 5 litert iszom (többnyire vizet és gyümölcsteát).

Táplálékkiegészítők, vitaminok:
Őszinte leszek. Jelenleg semmilyen táplálékkiegészítőt nem fogyasztok, csak vitaminokat. Elfogyott, és nem vettem, mert kíváncsi voltam, milyen nélkülük, de nem érzem a hiányukat a teljesítményemen. Korábban BCAA-t és marhafehérjét vagy növényi fehérjét fogyasztottam (a “tisztasága” és a laktózmentessége miatt). Ha szükségét érzem, újra ezeket választom majd.
Vitaminokból a következőket szedem minden nap:
– C-vitamin
– D-vitamin
– Magnézium
– Szelén
– Ízületvédő
– Multivitamin.

Hosszan tudnám még részletezni, hiszen ez a két kedvenc témám, de nagyon röviden ennyi. Remélem, sikerült képet adom az edzésrutinomról és az étkezési szokásaimról, érdekesnek és hasznosnak találtad a kis beszámolómat!
Ha bármilyen kérdésed van, keress bátran a Facebook oldalamon üzenetben, vagy akár személyesen is!

Jó egészséget és sok-sok örömteli ZONA edzést kívánok Neked!

Dorka

Previous post
Fitlabda gyakorlat ötletek
Next post
ZONA MAX fitball edzés

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Back
SHARE

ZONA edzők világa 2. – Takács-Karancsi Dorka